Saturday, March 26, 2011

Retest OGPV

Tempat: UITM Shah Alam Tarikh: 24 & 25 March 2011

Kalau tak silap..hampir 12 orang yang menghadiri kursus ini. Ada yang mengulang semula course ini...dan ada yang hanya ambil exam sahaja. Yuran juga telah naik kepada RM5000 ...masa saya dulu...cuma RM4500. Tapi kenaikan tersebut selaras dengan penambahbaikan modul serta beg bagi setiap peserta. Tidak seperti saya dulu..cuma fail putih sahaja.


Dalam 12 orang yang mengambil peperiksaan itu, terdapat seorang mat saleh dari Australia.. tertanya jugak kenapa dia amik test tu kat Malaysia ...sebab Malaysia (Trainer Malaysia) ..ambik exam kat sana!! :) ....murah kut!! :) ...ni jelas menunjukkan...kalau kita ada kepakaran...orang akan datang pada kita.. :) (PVMC IUTM).


Untuk makluman, test ni pun sama jugak level lulusnya... kena dapat 85% dan ke atas... kalau markah bawah daripada tu...tak dapat sijil...even sijil penyertaan/kedatangan pun tak dapat..!! :) hhuuhuuhuu.. :) Oh yer...sebelum ni ...saya pernah ambik...dan gagal..dapat 61% jer.. :( ...so kali ni (second time) tak tau macam mana pulak resultnya...harap harap menyebelahi saya pada kali ini. Keputusan akan keluar hari Khamis depan..(secara email).


Kepada yang dapat 70% dan keatas...layak menerima PEA (Post Examination Assesment)...kira macam "Take Home Test" la.. :) ...so submit semula seminggu berikutnya...untuk dapatkan keputusan atas 85%.. kalau lepas...then baru dapat sijil...kalau tak lulus...tak adala sijil.. :) Pressure tak?!!! :)


Saya ada tanya kepada pihak KETTHA siapa lagi ISPQ holder di Melaka...tapi dia maklumkan itu tak boleh reveal..so..ok..takper... at least saya tau yang kat FKM dah ada 2 orang...


1) Ada Certified Design & Installation Grid Connected PhotoVoltaic - En Wan M


2) Ada Certified Design & Installation Grid Connected PhotoVoltaic & Off Grid PhotoVoltaic (Standalone) - En Zaid


Ok la...untuk maklumat lanjut..tentang training atau certification ISPQ ni boleh refer link ni:


http://www.mbipv.net.my/content.asp?zoneid=8&categoryid=41


Sampai disini sahaja dulu...doakan kejayaan saya hari Khamis nanti yer.. :)



Wasalam

No comments: